Blog

Geef uw Analytics een nieuwe Impuls!

Geef uw Analytics een nieuwe Impuls!

Web analytics is een bijzonder speelveld. In het laatste decennium is het online kanaal geëxplodeerd, waarbij bijna elk bedrijf en organisatie zich verplaatst heeft naar het web. Zij het via een traditionele website, mobiele applicatie of sociaal netwerk. De consument verwacht tegenwoordig ook dat uw organisatie op elk moment bereikbaar is, op wat voor apparaat dan ook.

In het begin van het digitale (web) tijdperk investeerde uw organisatie een flinke som geld in het bouwen van een website. Hierbinnen viel het ontwerpen van de website, functionele eisen, directie goedkeuringen enzovoort. Zodra de website eenmaal online stond was de enige manier om te bepalen of het wat opleverde het bekijken van talloze log files om enige hints te vinden over conversie en doelpaden binnen de website (en zelfs dit leverde vaak weinig concreets op).

Na een aantal jaar kwam de opkomst van nieuwe web analyse tools, zoals webtrend, coremetris en niet te vergeten Google Analytics. Het werd plots mogelijk om JavaScript tags te gebruiken, hierdoor werd het mogelijk om gigantisch veel data op te slaan en deze om te zetten met SAAS (Software-As-A-Service)oplossingen naar een dashboard waarbij je website data visueel werd weergegeven! Dit kon je dan weer exporteren naar Excel, waarmee je vervolgens je KPI’s kon bepalen en kon zien of ze stegen of daalden. Het waren Revolutionaire tijden! 

Hoewel niet iedereen hier opgewonden van raakt, was de opkomst van deze tools voor een marketeer of data ‘’nerd’’, een waar keerpunt. Bedrijven vielen over elkaar heen om deze tools te implementeren. Directeuren gaven blanco cheques aan marketeers alsof het sinterklaas was, want iedereen wilde aanhaken bij deze nieuwe technieken. Directie vergaderingen werden gevuld met web analytics rapportages en werden op een gegeven moment belangrijker dan de CRM systemen en de ERP systemen daar weer voor. 

Op  dit moment stel ik u de vraag; heeft uw organisatie nog altijd dezelfde beleving bij uw web analtyics? Helaas is het antwoord vaak een sluitende Nee! Bij veel organisaties is het analytics programma een weggeschoven kindje geworden. Veel bedrijven die wij tegenkomen hebben allemaal dezelfde analytics problemen, relatief weinig eindgebruikers, implementatie, geen duidelijk idee wie hier iets mee gaat doen en de ROI die het ooit opleverde wordt niet meer gehaald. 

Waarom falen de meeste web analytics programma’s? 

Laten we beginnen met te verduidelijken dat het niet zozeer om het software programma gaat, maar het gebruik hiervan over de lange termijn.

Veel programma’s falen, omdat er niet duidelijk is wat men nu eigenlijk met hun analyses wil bereiken. Vaak heeft men gewoonweg de verkeerde mindset, wat is uw doel van de analytics? Weet u het? Weet uw bedrijf het? Als u dezelfde vraag aan alle verschillende stakeholders en directeuren stelt, hoeveel verschillende antwoorden krijgt u dan?

Wij bij Expedient kunnen u helpen hier structuur in aan te brengen, zoals onze naam al zegt; Wij kunnen u doelmatig uw Analytics laten benutten. Vaak is de data die u krijgt vanuit analytics niet interessant en is het van lage kwaliteit.

Neemt u eens contact met ons op om een grondige analyse uit te laten voeren om zodoende uw doelgroep en SEO strategie te bepalen. Wij kunnen u voorzien van strakke maandrapportages met data waar u daadwerkelijk wat aan heeft.


Terug