Blog

Profiteert u al optimaal van Social Media?

Profiteert u al optimaal van Social Media?

Het gebruik van Social Media werd in eerste instantie gezien als een hype, vele platformen kwamen en gingen. Denk bijvoorbeeld aan Hyves,, MySpace en in mindere mate Pintrest en Tubmlr alhoewel deze nog altijd interessant zijn voor bepaalde Niche markten. Het tegendeel is echter waar als we kijken naar Giganten als Facebook, Youtube, LinkedIN en zeker ook Twitter & Google+. 

Bij Expedient hebben wij onderhand ruime ervaring met het inregelen en optimaliseren van Social Media kanalen. Let op, het optimaliseren van Social Media kanalen is eigenlijk een hulpmiddel dat wordt ingezet bij de SEO diensten die reeds beschikbaar zijn. Het optimaliseren van Social Media kanalen heeft alleen zin als je ook gevonden wordt in zoekmachines. Social Media verwijzingen dragen echter ook bij aan je vindbaarheid in de zoekmachines. In het volgende artikel bespreken we echter alleen de inrichting van Social Media en laten we de vindbaarheid even buiten beschouwing. 

Waar draagt een geoptimaliseerd Social Media kanaal onder andere aan bij? Door uw Social Media kanalen in te laten richten door Expedient kunt u onder andere de volgende doelstellingen realiseren: 

  • Hogere merk en/of naamsbekendheid
  • Meer bezoek, leads en sales genereren
  • Een betere werving en selectie
  • Hogere klanttevredenheid realiseren
  • Betere product ontwikkeling
  • Voordat we een effectief Social Media kanaal kunnen bepalen dienen we eerst te bepalen wat uw doelstellingen zijn, dit is tevens de eerste stap:

1. Bepaal Doelstellingen 

Het is voor de meeste bedrijven onmogelijk om alle hierboven genoemde doelstellingen te realiseren, Rome is ook niet in één dag gebouwd. Het inzetten van Social Media kan erg veel impact op een bedrijf hebben en bij een onjuiste inzet van deze kanalen kan dit zelfs leiden tot negatieve resultaten, denk hierbij aan vernietigende reviews of niet waargemaakte beloften. Als u bijvoorbeeld aangeeft dat u een webcare team heeft maar het vaak een week duurt voordat uw bedrijf reageert zal de gemiddelde Social Media gebruiker opzoek gaan naar een alternatief. Uw product kan dan nog zo goed zijn maar als u niet nakomt wat u belooft wordt u genadeloos afgestraft. 

Het is dus essentieel om focus te hebben; wat wil ik bereiken op Social Media? Samen met Expedient bepalen wij uw KPI's (Key Performance Indicators), waardoor we effectief in kunnen gaan zetten op Social Media en we heldere doelen kunnen gaan stellen. 


2. Monitoren en Observeren 

Nadat de doelstellingen bepaald zijn zullen we eerst nauwgezet kijken wat de huidige doelgroep doet. Wat vindt uw doelgroep van uw producten, diensten en merk in zijn algemeenheid?  Tevens kijken we wat de doelgroep bezighoudt, welke content wordt als interessant gezien, welk nieuws houdt de doelgroep bezig en waar communiceert ze over? Uiteraard kijken we ook nog naar externe invloed factoren, wie of wat zijn er zogeheten "influencers" binnen de doelgroep?  

Aan de hand van deze data kunnen we proposities gaan maken die waardevol zijn voor de doelgroep, deze proposities zijn volledig afgestemd op het gedrag en de wensen van de doelgroep. 


3. Communiceren 

De eerder genoemde mediums zijn allemaal vanuit klantperspectief gegenereerd, dat wil zeggen gebruikers kunnen op dezep platformen hun verhaal kwijt, ze discussieren over het nieuws, tonen foto's van waar ze zijn, vertewllen wat ze allemaal doen en verzamelen allerhande foto's, video's en andere content. Het is een unieke kans voor bedrijven om met hun doelgroep in contact te komen. Het doel is om waardevolle interactie tot stand te brengen die vooral door de gebruiker wordt gewaardeerd en niet als indringend wordt evaren. 

Ook zijn er tegenwoordig veel webcare teams actief. Conscumenten kiezen er staads vaker voor om via Social Media vragen te stellen en evntueel klachten te delen. Een snelle en goede afwikkeling hiervan draag bij aan een hoge klanttevredenheid, bent u er echter niet goed op voorbereid kan het ook tegen uw werken (als te zien in het onderstaande voorbeeld...)


4. Publiceren 

Tegenwoordig kan iedereen content verspreiden. Waar de social media platforms eerst draaide om sociale interactie is het tegenwoordig heel gebruiklijk dat bedrijven ook content publiseren waar de consument daadwerkelijk iets aan heeft. Als voorbeeld heb je de top 10 tips om af te vallen, hier worden een aantal handige tips gegeven maar tegelijkertijd ook het afslank product aangeprijsd wat het bedrijf zelf verkoopt, dit fenomeen heet inbound marketing. 

Hier zie je dat het publiceren van content lang niet altijd als storend hoeft te worden bestempeld omdat mensen echt op zoek zijn naar deze artikelen. Om je publicaties aantrekkelijker te maken voor je doelgroep is het aan te raden om goede foto's, infograpics en eventueel slideshares toe te voegen. 


5. Marketing 

Veel bedrijven stoppen (veel) geld in online marketing zonder dat het eigenlijk duidelijk is waarom dit wordt besteed (zie ook punt 1). Veel bedrijven stoppen geld in de branding maar vaak is het doel eigenljik genereren van bezoek en omzet. Het is dus essentieel om je geld goed in te zetten, met de juiste marketing bereik je de juiste personen en stuurt ze in de richting die jij wilt. 


6. Meten & Leren

Nadat de eerste data verzameld is, is het belangrijk om te kijken wat er gepresteerd is. Wat leveren de activiteiten op social media eigenlijk op? Welke KPI normen zijn behaald en zijn de normen die wij bij de doelstellingen hebben gezet uitgepakt? 


7. Optimaliseren en Bijsturen

Als de data is verzameld en gemeten wordt het tijd om de ingezetten middel te gaan optimaliseren, doelgroepen worden nader bepaald, doelstellingen worden bijgesteld en resultaat wordt eventueel vergeleken. Vervolgens kan de nieuwe social media campagne beginnen. 


Dit is grofweg hoe Expedient haar klanten helpt met het inrichten en optimaliseren van social media campagnes. Uiteraard hebben al deze stappen nog veel meer verdiepende factoren liggen zoals een gedegen contentplan en een online waardepropositie. Vaak is het social media plan een onderdeel van je SEO strategie of zelfs je online marketing plan. 

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan eens contact met ons op om hier vrijblijvend over te sparren. 

Neem contact met ons op

Terug