Blog

U heeft (slechts) 8 seconden!

U heeft (slechts) 8 seconden!

01 Welcome to the future 

Consumenten worden tegenwoordig overdonderd door het aanbod van informatie en het aantal mogelijkheden voor producten op alle denkbare kanalen. Hierdoor wordt het tijdsbestek waarin u, consumenten kunt laten kiezen voor uw merk, product of dienst steeds kleiner. 

Uit recent onderzoek is gebleken dat de aandacht van een consument gedaald is van 12 seconden in 2000 naar slecht 8 (!) seconden in 2015. Hoe kunt u in slechts 8 seconden uw boodschap overbrengen, de consument binden aan uw merk, relevante informatie leveren en een zinvol waardevoorstel doen? 

Wij zeggen zeker niet dat het eenvoudig is maar het is wel mogelijk! Wat zijn eigenlijk de eisen die de consument stelt aan zijn bezoek? 

02 Taal 

De consument verwacht dat de gezochte content in zijn moedertaal wordt aangeboden. Op veel websites wordt er geredeneerd vanuit het bedrijf, dat wil zeggen, ''we hebben een website in de moedertaal van het bedrijf en hebben voor de overige bezoekers nog een Engelse variant''. Maar hoeveel van uw klanten beheersen uw moedertaal? En nog belangrijker, hoeveel potentiële klanten spreken uw taal? 

Uit onderzoek blijkt dat slechts 27% van de internet gebruikers Engels spreekt, het allereerste wat een consument zoekt is de mogelijkheid om zijn informatie te vinden in zijn moedertaal, is dit niet aanwezig dan ben je deze consument kwijt. Deze gebruiker dus geen interactie aangaan met jou merk. Je bent dus in plaats van binnen 8 seconden, binnen één seconde de klant al kwijt geraakt. 

03 Kanaal

Als de klant zijn informatie in zijn taal heeft gevonden zal hij vervolgens het kanaal kiezen waarmee hij  de interactie aan zal willen gaan met jouw onderneming. Het is belangrijk om meerdere kanalen te ondersteunen omdat bijna alle klanten meerdere kanalen gebruiken om jou uit te testen. 90% van de klanten verwacht dat de beleving op elk kanaal hetzelfde zal zijn. Het gedrag van klanten is echter niet te voorspellen, ze komen en gaan wanneer ze zin hebben (gelijk heeft de klant maar dit maakt het onvoorspelbaar). De klanten komen via verschillende kanalen zoals mobiel, tablet, desktop en dan vaak ook nog via al deze kanalen tegelijk. 

04 Relevantie

Met zo weinig tijd om de klant voor jou te laten kiezen is het van groot belang om relevant te zijn. De getoonde content dient geoptimaliseerd te zijn voor elke unieke bezoeker en moet overeenkomen met zijn voorkeuren, profiel en context (waarom hij bezoekt). 

Al deze data is tegenwoordig vaak al te achterhalen op het moment dat de bezoeker op jouw website komt en vanuit hier kan dus een relevant waardevoorstel worden gedaan, is deze data nog niet bekend dan is er nog een leuk feitje om te weten: Onderzoek wijst uit dat bijna 50% van de adolescenten bereid is meer persoonlijke gegevens af te staan aan een bedrijf als dit leidt tot een reductie in onzinnige aanbiedingen!

05 Persoonlijk

Als eenmaal blijkt dat de data relevant is dient er nog één stap verder te worden gegaan en dient de content persoonlijk te worden. Door een persoonlijke aanbieding te doen voelt de klant zich direct verbonden met jou bedrijf en onderscheidt je, je direct van de ''vismarkt en roeptoeters'' Je laat zien dat je de tijd hebt genomen om de relevante data te analyseren en te gebruiken en hierdoor een aanbieding kan doen waar juist deze klant op zat te wachten. 

06 Beleving 

Op dit moment heeft de klant waarschijnlijk gekozen voor jouw merk/dienst of product. Op dit moment heeft de klant besloten om meer dan zijn originele 8 seconden te spenderen om te kijken wat er allemaal mogelijk is. Vanaf hier zul je de klant mee moeten nemen in de belevingswereld voor jouw product, het is nu de bedoeling om de klant zo eenvoudig en helder mogelijk mee te nemen naar de volgende stap, is dit proces echter niet helder of te ingewikkeld dan blijkt bijna 90%  af te haken. 

07 Reputatie 

Op dit moment heb je de klant al een relevante aanbieding gedaan en op dit moment kun je ervoor kiezen om nog meer prikkels te geven, omdat weinig bedrijven tegenwoordig minder gebruik maken van het geven van prikkels hebben we het ook niet expliciet genoemd maar het is wijs om gebruik te maken van bijvoorbeeld loyalty programma's. 

Elke interactie met de klant is een mogelijkheid om je reputatie te verbeteren, niet alleen bij mensen maar ook bij Google! Veel interacties zijn helaas alleen gericht op korte termijn winst, nadat de klant eenmaal een product of dienst heeft afgenomen wordt er daarna geen aandacht meer aan besteed. Het is van belang om ook na de verleende dienst of het aangekochte product aandacht aan de klant te besteden. Expedient heeft hier een aantal tools voor ontwikkeld waarmee continuïteit gewaarborgd is! 

08 Time flies when you're having fun!

Op de digitale snelweg is het ontzettend moeilijk om de juiste klanten bij je te krijgen, echter zien wij geen problemen maar uitdagingen en kansen! Door je te onderscheiden van de massa en je echt te richten op je individuele bezoekers zul je op termijn veel meer efficiency halen uit je website bezoekers. Door steeds maar weer te meten en te verbeteren zult u zien dat uw resultaten steeds beter worden, uw klanten betrokkenheid groter en uw overhead kleiner! 

Neem eens contact met ons  op om de mogelijkheden vrijblijvend door te spreken! 

 

Heeft u 8 seconden?

Terug